-
-
Onderscheidende originaliteit
Observeren en experimenteren als een schilderOverspoeld als we worden door de dagelijkse stroom van beelden via de media worden we langzaamaan een beetje murw. De beelden die we op ons netvlies geworpen krijgen door televisiejournaals, kranten, glossy's, en sociale media zijn de laatste jaren enorm verbeterd in kwaliteit en daardoor steeds indringender geworden. En daar is het de media ook om te doen; een indruk achterlaten in het onderbewuste van de kijker. Angst aanjagen, onder druk zetten, of iemands mening proberen te beïnvloeden, daar gaat het om. Maar door het enorme bombardement aan gelijksoortige beelden overal om ons heen, lukt ze dat nauwelijks meer.
Als fotograaf houdt Richard Westerhuis zich niet zozeer met de kijker bezig, maar gaat veel meer zijn eigen weg. Hij ontwikkelt zelf ideeën over het medium fotografie en hoe dat ingezet zou kunnen worden. Daartoe zet hij zaken in scene, waarbij hij het experiment niet schuwt. Eigenlijk zoals een schilder kijkt en zoekt. Vandaar dat de foto's van Westerhuis wél op het netvlies van de kijker staan. Hun originaliteit is dermate onderscheidend, dat ze allerlei gevoelens bij ons oproepen: verbazing, bewondering, affectie en tederheid.
-
Is this the Poem I Promised You?
Nieuwe serie 2021Fotograaf Richard Westerhuis gaat duidelijk zijn eigen weg en richt zijn aandacht op de mens. Hoewel mensen in zijn nieuwe serie 'Is This The Poem I Promised You?' niet zichtbaar zijn, is het net als in zijn portretten: ‘what you see is what you get’. Alles wordt voor zijn camera geproduceerd en niet achteraf met behulp van een computerprogramma. Zijn fascinatie voor licht en kleur verschilt in het geheel niet van de Hollandse Meesters: in zijn werk experimenteert hij met puur licht en de toevoeging van gekleurd licht. In This is the Poem zijn mensen niet te zien. Het is duidelijk dat er een scène is die plotseling verlaten lijkt, met als gevolg dat alle objecten uiteindelijk ook verdwijnen. Hiermee kon je de kwetsbaarheid van de mens zien. Eerst verdwijnt de mens, dan uiteindelijk ook zijn aardse bezittingen.
-
-
Eerdere series
-
-
Colorful People
In de serie Colorful People experimenteert Richard Westerhuis met gekleurd licht in verschillende kleuren. De kleur bepaalt de sfeer van de foto. Kunnen we verder kijken dan kleur? -
Powerful Fragility
In Powerful Fragility plaatste Richard Westerhuis zijn modellen niet in bevallige poses; hij liet ze zelf een houding kiezen waarin ze zich veilig en geborgen voelen. Een houding die voor hun natuurlijk voelde, maar die tegelijkertijd ook krachtig en kwetsbaar oogt. -
Through the second skin
in Through The Second Skin maakt Richard Westerhuis ons pijnlijk duidelijk hoezeer we ons af dienen te schermen om te kunnen ontsnappen aan het bombardement aan informatie in onze samenleving om bij onszelf te kunnen blijven. -
Back Buttocks Stool
Back Buttocks Stool is een doorkruising van traditionele opvattingen over portretfotografie, want het gezicht ontbreekt. De serie roept ook vragen op over kwetsbaarheid. -
Rubber Identity
In Rubber Identity is het haar van de modellen bedekt met een vintage badmuts: een reliek uit een voorbije tijd met bloemen en noppen. Een tijd waarin vooruitgang en sociale bevrijding botsten met de eisen van geconformeerd gedrag, strenge maatschappelijke normen en traditie. -
Whanganui
In Whanganui onderzoekt Richard Westerhuis de kwetsbare relatie tussen mens en natuur. Ondanks het feit dat we het water hard nodig hebben voor ons voortbestaan, worden zeeën en rivieren almaar meer en meer vervuild door menselijk gedrag. -
Perpetual Stillness
In deze serie verkent Richard Westerhuis de grenzen tussen de traditionele portretkunst en de hedendaagse portretfotografie. De portretten zijn gemaakt in de traditionele vaderlandse traditie, maar dan wel met een originele hedendaagse twist.
-
-