In Powerful Fragility plaatste Richard Westerhuis zijn modellen niet in bevallige poses; hij liet ze zelf een houding kiezen waarin ze zich veilig en geborgen voelen. Een houding die voor hun natuurlijk voelde, maar die tegelijkertijd ook krachtig en kwetsbaar oogt. Bekijk je de foto’s van een afstand, dan zien de modellen er eerder uit als marmeren beelden waarin organische en statische vormen in evenwicht zijn. In Powerful Fragility ligt de kracht van de foto’s in de enscenering en de fraaie licht- en schaduwpartijen die op de vleeskleurige ledematen vallen. Die brengen het naakte lichaam onmiskenbaar tot leven.
Onze identiteit wordt voortdurend beïnvloed door onze ervaringen, omgeving, modeverschijnselen en het moderne wereldbeeld. Het is gemakkelijk om ons ware zelf te verbergen achter een masker van oppervlakkigheid. Dingen als kleding, bezittingen en misschien zelfs de manier waarop we spreken, bepalen hoe anderen ons zien. Wanneer dit alles wordt weggenomen, blijft er een duidelijk beeld over van de persoon op de foto.
Naaktheid is altijd iets geweest waar we vanuit verschillende gezichtspunten naar kijken. De manier waarop we over naaktheid denken, verandert van tijd tot tijd en van cultuur tot cultuur. De meesten van ons voelen zich niet op hun gemak als ze volledig naakt zijn. Ergens in onze kindertijd wordt naaktheid iets waar we ons steeds meer voor schamen. Terwijl in andere culturen mensen zich vrij blijven voelen om elkaar in hun meest natuurlijke vorm te zien.
Wanneer we ons een beetje onzeker voelen, hebben we de neiging onze spieren samen te trekken. In Powerful Fragility zoekt Arwe naar het moment waarop de modellen een pose vinden die voor hen natuurlijk aanvoelt. Een moment waarop ze zich veilig voelen. Deze verstilde momenten voelen krachtig en kwetsbaar tegelijk. De lichamen van het model zien eruit alsof het sculpturen zijn, gemaakt in een perfecte balans tussen organische en statische vormen. In Powerful Fragility schuilt de kracht in de eenvoud van de foto’s en in de zorgvuldig geënsceneerde composities. Het kleurgebruik is eenvoudig. Gewoon menselijke huidtinten op een zwarte achtergrond. Hoewel we hun gezichten niet kunnen zien, kunnen we wel tot in de innerlijke wereld van de modellen kijken.
Voor contact of meer informatie over mijn kunstwerken kunt u het contactformulier invullen. Er wordt dan spoedig contact met u opgenomen.